Poradny pro osoby se zdravotním postižením a seniory

V poradnách pro osoby se zdravotním postižením a seniory je poskytováno odborné sociální poradenství, které je registrovanou sociální službou podle zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb. v platném znění.

 

Poradenské služby pro občany se zdravotním postižením a seniory poskytujeme na 6 pracovišť JCZPS o.p.s. a to v Českému Krumlově, Jindřichově Hradci, Písku, Prachaticích, Strakonicích a Táboře.

 

Cílové skupiny

Sociální služba je zaměřena na občany se zdravotním postižením a seniory. Doplňkovou cílovou skupinou jsou rodinní příslušníci, neformální pečovatelé  - pečující osoby, které se o osoby se zdravotním postižením a seniory starají. Naší cílovou skupinou jsou osoby od 19 let.

 

Naším uživatelem v nepříznivé sociální situaci je osoba, která se:

  • nedokáže zorientovat v systému sociálních, zdravotních a vzdělávacích služeb a organizacích
  • neumí se orientovat v dávkovém systému
  • neorientuje se v oblasti kompenzačních a rehabilitačních pomůcek, výběru vhodného bezbariérového bydlení, úpravy bytu/domu apod.
  • nemůže si najít práci s ohledem na svůj zdravotní stav (OZP, OZZ)
  • nemá dostatečné zkušenosti ohledně péče v domácím prostředí

Poslání odborného sociálního poradenství

Posláním odborného sociálního poradenství je poskytovat radu, pomoc a podporu uživatelům, kteří jsou v nepříznivé sociální situaci nebo jsou touto situací ohroženi z důvodu svého postižení či věku. Poradenství má pomoci uživatelům lépe se orientovat ve svých právech a povinnostech, nalézt vhodné řešení jejich životní situace, kterou nejsou schopni svými silami ani za pomoci svého blízkého okolí zvládnout. Poradenství má dále přispívat ke zlepšení kvality života uživatelů.

 

Cíle odborného sociálního poradenství

Cílem odborného sociálního poradenství je uživatel, který prostřednictvím rady, pomoci a podpory bude informován o svých právech a povinnostech a bude:

- lépe zorientovaný ve své životní situaci a v možnostech jejího řešení;

- motivovaný k řešení své nepříznivé situace vlastními silami.

 

Zásady poradenství

- odborné sociální poradenství je poskytováno bez úhrady

- přístup pracovníků k uživatelům je profesionální a individuální

- pracovníci podporují uživatele při řešení jejich nepříznivé sociální situace

- způsob řešení nepříznivé sociální situace si uživatel vybírá sám nebo na základě nabídnutých možností

- uživatel je informován o možnosti zachování anonymity, pokud si to přeje a pokud je to s ohledem na složitost jeho problému možné

 

Formy uzavření smlouvy 

Mezi poskytovatelem poradenství a uživatelem je uzavřena ústní smlouva, pokud o to uživatel požádá, je uzavřena písemná smlouva. Doba platnosti smlouvy (tj. od okamžiku uzavření smlouvy na dobu určitou do doby, kdy se splní, nebo ukončí sjednané cíle.). Maximální doba uzavření ústní i písemné smlouvy jsou 2 měsíce a smlouva je ukončena uplynutím této doby. Uživatel i poskytovatel může smlouvu vypovědět, ze závažných důvodů.

 

Odborné sociální poradenství zahrnuje tyto úkony:

1. zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

- předání kontaktu a informací o navazujících a alternativních sociálních službách v regionu, volnočasových a zájmových aktivitách,

- zprostředkování pomoci při řešení obtížné situace formou spolupráce a kooperace s příslušnými úřady a jinými subjekty.

 

2. sociálně terapeutické činnosti:

- poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálně právních předpisech,

- poskytnutí informace o základních právech a povinnostech uživatele, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě.

 

3. pomoc při prosazování práv, zájmů a obstarávání osobních záležitostí:

- pomoc při vyřizování běžných záležitostí,

- aktivní pomoc nebo doprovázení při řešení tíživé sociální situace,

- doprovod při jednání s úřady a jinými institucemi či poskytovateli,

- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím,

- pomoc při sepsání odvolání proti rozhodnutí, námitek nebo správní žaloby,

- poradenství při uzavírání smlouvy o poskytování sociální služby,

- pomoc při vypsání tiskopisů, žádostí a formulářů.

 

4. činnosti poskytující podporu pečujícím a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na   jejich pomoci

 

Poradna pro osoby se zdravotním postižením a seniory aktuálně poskytuje poradenství v následujících oblastech

Podpora uživatelů v obtížné životní, resp. sociální situaci  

  • rada nebo podpora směřující k řešení nepříznivé sociální situace uživatele prostřednictvím vhodné sociální služby nebo dávky,
  • rada nebo podpora členům rodiny, neformálním pečujícím – pečující osoby, které se o OZP starají,
  • poradenství při podávání žádosti o příspěvek na péči nebo dávky pro osoby se zdravotním postižením,
  • podpora a doprovod při komunikaci s úřadem vedoucím řízení, resp. vyplácejícím příspěvek na péči nebo dávky pro osoby se zdravotním postižením.   

 

Ochrana práv uživatelů sociálních služeb 

  • zprostředkování navazujících služeb a potřebných kontaktů,
  • poradenství při formulování potřeb a výběru vhodné sociální služby,
  • poradenství a doprovod při jednání s poskytovatelem sociální služby,
  • specifická podpora uživatelů při pochopení smyslu a textu smlouvy o poskytování sociální služby,
  • poradenství při řešení neshod a konfliktů mezi uživatelem a poskytovatelem služby,
  • poradenství ohledně výše plateb za sociální službu a platebních podmínek,
  • poradenství při uzavírání smlouvy o poskytování služby s fyzickou osobou – neregistrovaným poskytovatelem sociální služby,
  • poradenství v oblasti sociálních dávek.

  

Podpora v oblasti ochrany lidských práv a důstojnosti osob se zdravotním postižením 

  • ochrana práv uživatelů,
  • poradenství v oblasti způsobilosti k právním úkonům, hmotně právní a procesně-právní aspekty,
  • práva a povinnosti opatrovníka a postavení osoby zbavené /omezené/ způsobilosti k právním úkonům,
  • možnosti řešení případů diskriminace občanů se zdravotním postižením s využitím příslušné legislativy,
  • doporučení na instituce a organizace, které se podílejí na ochraně lidských práv občanů se zdravotním postižením,
  • poradenství v oblasti lidských práv a jejich ochraně, včetně platných mezinárodních dokumentů.

 

Podpora dalšího vzdělávání osob se zdravotním postižením a seniorů 

  • poradenství v oblasti vzdělávání občanů se zdravotním postižením,
  • poradenství v oblasti celoživotního vzdělávání osob se zdravotním postižením,
  • poradenství v oblasti dalšího vzdělávání seniorů.

  

Podpora nezávislého života a mobility osob se zdravotním postižením a seniorů 

  • poradenství při výběru vhodné rehabilitační nebo kompenzační pomůcky,
  • poradenství při nákupu vhodné kompenzační pomůcky – v zájmu uživatele,
  • zprostředkování kontaktu na půjčovnu kompenzačních pomůcek.   

 

Ochrana práv spotřebitele se zdravotním postižením a seniorů 

  • pomoc při uplatňování reklamací u výrobků a produktů určených pro osoby se zdravotním postižením,
  • prevence komerčního zneužívání osob se zdravotním postižením – podomní prodej, výjezdní prodejní akce, neinformované změny dodavatelů energií, telekomunikačních služeb nebo zdravotního a jiného pojištění,
  • eliminace rizikových nabídek tzv. výhodných nákupů, služeb a úvěrů.

Úhrada za služby

Služba je poskytována uživatelům bezúhrady.

 

Informace pro zájemce a uživatele poradny

Pravidla pro zachování anonymity 1.9.2021.pdf

poučení o GDPR 1.9.2021.pdf

Souhlas se zpracováním GDPR OSP 1.9.2021.pdf

Stížnosti - informace pro uživatele od 1.9.2021.pdf

Etický kodex pracovníků JCZPS o.p.s. k 1.9.2021.pdf

 

Hodnotici dotaznik pro uzivatele OSP od 1.7.2024.pdf

Informace pro zajemce a uzivatele OSP od 1.7.2024.pdf

Smlouva o poskytovani OSP od 1.7.2024.pdf

Vnitrni pravidla pro poskytovani OSP od 1. 7. 2024.pdf

Pravidla pro podávání stížností na kvalitu-informace pro zájemce a uživatele 19.9.2024 obecné.pdf

Možnosti podávání stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování soc. služby - adresy Příloha č. 3 SQ 7.pdf

 

Desatera komunikace se skupinami osob se zdravotním postižením a seniory

Desatero komunikace s pohybově postiženými.pdf

Desatero komunikace se seniory se zdravotním postižením.pdf

Desatero komunikace se syndromem demence.pdf

Desatero komunikace se zrakově postiženými.pdf

Desatero pro sluch pos.pdf

Desatero komunikace při doprovodu pacientů se zrakovým postižením.pdf

Desatero pro neformálně pečující.pdf

 

Odborné sociální poradenství poskytované v poradnách pro osoby se zdravotním postižením a seniory Jihočeského centra pro zdravotně postižené a seniory o.p.s. finančně podporují: